Tänavu möödub Uptime’i asutamisest 30 aastat. Selle aja jooksul on kunagi ülikoolisõprade poolt loodud ettevõtte ja mitmete väiksemate firmade kokkuliitmisest sündinu kasvanud Eesti üheks suurimaks tarkvaraarendusega tegelevaks firmaks, mis on tugevalt kanda kinnitanud ka välisriikides. Oma tänasesse vormi jõudmine on aga olnud teekond täis erinevaid keerdkäike, eriilmelisi põrumisi ja võite ja pidevat vajadust ning soovi edasi areneda, et pakkuda nii oma klientidele kui ka töötajatele veelgi suuremat väärtust, räägib Uptime’i tegevjuht Eero Tohver.
Oma sünnipäeva tähistab Uptime Capricorni 1992. aasta asutamispäeva järgi – ettevõte, mis oli üks kolmest, kelle liitumisel tekkis keha, mis kannab meie tänast nime. Capricornile panid aluse viis ülikoolisõpra, nende seas legendaarne varalahkunud Toivo Annus, eesmärgiga lüüa läbi IT-sektoris, nii palju kui seda toona eksisteeris. Ajale omaselt üritati pakkuda veidi kõike, alates tarkvaraarendusest kuni riistvara müügini välja. Aeg oli ebaselge, turg oli uus ja kõigi tegijate näol oli tegu noorte ja särasilmsete inimestega, kes ärimaailma reaalsusi veel täpselt ei tunnetanud.
Toonast olukorda arvestades pole seega keeruline mõista, miks tekkis Capricorni tegijatel, minul oma väikese IT infrastruktuuri firmaga ja Tartus tegeleval Supprol 1997. aastal tunne, et loogilisem oleks seljad kokku panna ja turul tugevama ja selgema tegijana välja paista. Värskelt liitunud ja selle käigus uuele juriidilisele kehale liikunud firmal – põhjus, mis äriregistri järgi Uptime oma tegelikust vanusest veidi noorem paistab – oli selleks hetkel kokku veidi alla 20 töötaja ning peamiseks tegutsemisvaldkonnaks oli jätkuvalt IT-infrastruktuuri, tarkvaraarenduse ja -hooldusteenuste pakkumine.
Tõus, langus ja tõus
Kuigi esimesed viis aastat kulgesid ühinenud firma jaoks igati edukalt, teenindati laia kliendiportfelli, nende seas ka Äripäeva ja Alexelat, kes on Uptime’i kliendid tänase päevani, sai 2000-ndate aastate alguses kõigile osapooltele selgeks, et vanaviisi enam jätkata ei saa. Põhjuseid oli seejuures mitmeid, kõige olulisemaks majanduslangus 90-ndate aastate lõpus, kuid kindlasti mängis ka rolli toonase tegevjuhi huvi uutele jahimaadele liikumise vastu. Olukorda ei muutnud ka eriliselt lihtsamaks ettevõtte omandistruktuur, kust vaatas tol hetkel vastu ligi 10 erinevat osanikku, kellest mitmed enam ammu ettevõtte käekäiguga kursis polnud.
Kõik eelnev pani nii minu kui ka teised osanikud keerulise küsimuse ette: kuidas edasi? Lihtsustatult oli tol hetkel laual kolm valikut – panna uksed kinni ja teha midagi muud, müüa sel hetkel Süsteemiarenduse Partnerid OÜ nime kandev firma kellelegi kolmandale, või lasta kellelgi olemasolevatest partneritest rindejoonele astuda, osta suurem osa teistest välja ja haarata ise ettevõtte juhtohjad. Seejuures tasub meeles pidada, et sellist IT-turgu nagu täna tollal ei olnud ja IT-äride ostmine-müümine oli võrdlemisi harv protsess.

Sel hetkel jõudsin järeldusele, et tänase Uptime’i lugu ei ole veel räägitud, ettevõte on kaugel oma tõelisest potentsiaalist ning et õigete majanduslike ja juhtimisalaste otsuste toel on selle meeskonna ja kultuuri abil võimalik saavutada edu. Sestap langetasingi otsuse osta välja kõik mitteaktiivsed osanikud, teha vajalikud investeeringud firma elus hoidmiseks ja hakata ettevõtet igapäevaselt ise juhtima. Kõige selle juures oli minu eesmärgiks ettevõtet kasvatada ja tagada nii meie klientidele kui ka töötajatele see, mille poolest oleme tänaseks hästi tuntud – stabiilsus, paindlikkus ja võimalus meiega koos ja meie toel areneda ning kasvada.
Eelnev ei tähenda mõistagi seda, et kogu järgnev areng oleks üks suur edulugu olnud. See on olnud protsess, mis on võtnud oma aja, mille käigus oleme teinud mitmeid erinevaid vigu, aga õnneks ka päris hea hulga õigeid otsuseid ning tegelikult jätkub see areng veel tänase päevani.
Kohalikust ärist kaugemale
2004. aastast on meie nimeks ametlikult Uptime ning sel perioodil tegime ka oma esimesed katsetused välismaale laienemisel, mis lõppesid saba jalge vahel koduturule naasmisega. Nähes, et Eestis meie mudel töötab, kliendid on meie pakutuga rahul ja ka töötajad tunnevad, et see on kultuur ja õhustik, mis neile sobib, otsustasime siseneda pealtnäha Eestiga sarnasele turule ehk Soome. Sealsel turul jõudsime tegutseda aastatel 2006-2008, mil saabus majanduskriis ja sai üheselt selgeks, et vähemalt sel hetkel ei ole meie koht seal ja pigem on mõttekas pidurit tõmmata, korraks hingata ja juhtida äri läbi kriisi turul, mida ma tõeliselt hästi tunneme.
Ühekordne põrumine ei tähendanud aga sugugi seda, et oma kasvu- ja laienemisplaanidele pidurit tõmbasime, vaid pigem nägime, et mõistlikum on asjale läheneda veidi teise nurga alt – selle asemel, et üritada ise võõras riigis nullist uut äri ehitada, on targem ühendada jõud juba mõne tegijaga, kes sihtturul tegutseb, kuid vajaks oma äri kasvatamiseks nii finantsilist kui ka ärilist tuge. Selle lähenemise toel jõudsime 2015. Norrasse, kus ostsime nii seal kui ka Rootsi turul tegutseva Comperio, mis tegutseb nüüdseks Uptime Consulting brändi all, teenindades oma kogenud tiimiga kliente üle terve Norra.



Pärast Norra turul edu saavutamist sai kiirelt selgeks, et uus mudel sobib meie eesmärkide täitmiseks hästi, seega jätkasime lisaks aktiivsele Eestis laienemisele – Uptime’iga liitus 2019. aastal Birghtsparki .NET arendusüksus ja 2020. aasta lõpus Eesti üks võimekamaid front-end ja e-kaubanduse valdkonna tegijaid Opus Online – ka teistel turgudel ringi vaatamist.
Selle lähenemise tulemusel laienesime 2016. aastal Šveitsi, 2018. aastal Taani ja 2020. aastal Poolasse. Kõikide laienemiste juures oli meie eesmärgiks leida ärid, mis väikese toe abil suudaks oma piirkonnas pakkuda samal tasemel arendusteenust, kui peakontor oma Eesti klientidele. See tähendab, et erinevalt mitmest teisest ettevõttest ei rajanud me ühtegi müügi- või arenduskontorit, vaid iga haru suudab sajaprotsendiliselt teenindada nii oma piirkonna kliente kui ka piiluda oma riigi piiridest kaugemale.
Keskendumine tarkvaraarendusele
2000-ndate alguses oli meie äri jagunenud kahe suurema valdkonna vahel – arvutiparkide haldamine ja hooldus ning tarkvaraarendus – millest tänaseks oleme keskendunud viimasele.
Arvutiparkide hooldus oli aastatel 2000-2010 tugev ja kasvav äri, mille üheks suureks veduriks oli toonaste arvutisüsteemide oluliselt nigelam kasutusmugavus ja vastupidavus võrreldes sellega, millega oleme tänasel päeval harjunud. Selle äripoolega liitus ka 2001. aastal arvutitehnikuna tänaseks Uptime’i tehnoloogiajuhiks ja osanikuks kasvanud Raimo.
Ühes aktiivse laienemisega nii Eestis kui ka välisturgudel sai 2015. aastal meile selgeks, et kahel rindel võideldes ei jagu meil piisavalt tähelepanu kummalegi ning peame tegema oma valiku. Tarkvaraarenduse potentsiaal oli ja on kindlasti arengu mõttes suurem ja rahvusvahelisem, seega tegime raske südamega otsuse IT-teenuste äri müümiseks järgmisele omanikule. Uptime Systems oli müügi hetkel (2016) üks kolmest suurimast selle valdkonna teenusepakkujast Eestis ning oma 25-liikmelise meeskonnaga tuntud kui kvaliteetne ning tugev partner, seega huvilistest puudust ei olnud.
Kuhu edasi?
Kõik eelnev tähendab, et tänaseks tegutseb Uptime viies riigis – Eesti, Taani, Poola, Norra ja Šveits – ning meie ridades töötab ligi 200 oma ala vaieldamatut spetsialisti, kes hindavad lisaks põnevatele tööalastele väljakutsetele ka meie pakutavat stabiilsust, paindlikkust ja otsustus- ning vastutusvabadust.
Eesti mõistes oleme juba ehk mõningast edu juba saavutanud, samas nii Euroopa kui ka maailma mastaabis oleme ikka veel päris pisike tegija. Ehk õnneks on meil kasvuruumi veel küllalt, väljakutseid ja arenguvõimalusi on kuhjaga.
Meie esimesed 30 aastat on möödunud meeletu kasvu ja arengu tähe all ning me plaanime sel rindel jätkata. Mul on au töötada koos nõnda võimeka tiimi ja nii ambitsioonikate klientidega, kui need, kes on otsustanud Uptime’i usaldada. Ma loodan siiralt, et saan sellele ülevaatele järje kirjutada ka 10, 20 ja 30 aasta pärast.
Aitäh, et oled meiega.
Tahaksid meiega liituda?
Kas Uptime kõlab nagu sinu sorti ettevõte? Kui nii, siis heida pilk vabadele töökohtadele ning loodame, et võtad meiega ühendust – räägime sinuga hea meelega!