Tarkvaraprojektid on alati keerukad ning pole haruldane, et midagi läheb valesti. Mingi maani on ootamatused loomulikud ning kui probleemid saavad mõistlikult lahendatud, pole harilikult vaja ka suuremaid muudatusi ette võtta. Kui aga peaks selguma, et koostöö ei saagi sujuma, arenduspartner on oma oskuseid üle hinnanud, või on teel muud ületamatud takistused, on mõistlik kaaluda arenduspartneri vahetamist.
“Partneri vahetamine on midagi, millesse suhtutakse – ja peakski suhtuma – väga ettevaatlikult. Kellegi uue pardale võtmine, töörutiini käima saamine ja nende kõikide tehniliste nüanssidega kurssi viimine on ajamahukas ja stressirikas tegevus,” lausus Uptime’i tegevjuht Eero Tohver. “Kui aga ka pärast tõsiseid pingutusi tänase partneriga probleeme lahendada ei õnnestu, on uue teenusepakkuja kasuks otsustamine vältimatu – pigem õudne lõpp kui lõputu õudus.”
Siiski on tema sõnul enne lõpliku otsuse langetamist oluline tõsiselt hinnata, kas partneri vahetamine on konkreetsel juhul mõistlik. Näiteks kui tegu on juba oma elukaare lõppu jõudva tarkvaralahendusega ning kogenud partner suudab seda elus hoida, pole ilmselt ka mõõdukate probleemide korral vahetuse tegemine mõistlik. Kui aga lahendus on alles noor või on sellega suured tulevikuplaanid, kuid tänane partner ei suuda ootustele vastata, on vahetuse kasuks rääkivaid argumente oluliselt rohkem.
Arenduspartneri vahetamiseks pole küll kunagi ideaalset hetke ning võib tunduda, et kui juba praeguseks on hulk eelarvet millegi ära tegemiseks kasutatud, on mõistlik samal rindel jätkata, siis pigem tasuks asjadele läheneda ratsionaalselt. Niisamuti toonitas Tohver, et leides uueks partneriks ettevõtte, kel on kogemusi halvale teele sattunud projektide õigele rajale juhtimisel, saab vahetusprotsessi enamasti ilma suurema valuta tehtud.
Kogemus loeb
Uptime’i poole on viimase 30 aasta jooksul pöördutud kümneid kordi, et võtta üle mõni arendus, mis senise partneriga õnnestunud pole.
“Enamasti on tegu olukordadega, kus senisel partneril polnud piisavalt arendusressurssi, mingeid kindlaid kompetentse, või oldi lihtsalt ülesannete keerukust alahinnatud. Samas meil, oma 200-pealise meeskonnaga, oli vajalik know-how majas olemas,” sõnas ta, lisades, et pole ka harvad juhud, kus senise partneriga jooksevad projektid karidele, kuna meeskond on projektist ära väsinud ja ei jaksa enam pingutada, mõni võtmeoskusega inimene on tiimist lahkunud või otsustab teenusepakkuja oma põhitähelepanu suunata teistele tegevustele.
Soovid mõtteid põrgatada? Võta ühendust!
Seniste kogemuste pealt on Uptime’il tekkinud ka selge arusaam, kuidas keerukad projektid poole pealt üle võtta, võimalikult kiirelt skoopi ja murede olemust mõista ning asuda tööle, et projekt uueks tähtajaks valmis saada. See pole kunagi lihtne ning iga ülevõetud arendusprojekti kapist võivad välja tulla erinevad luukered, kuid aastakümnete pikkuse kogemuse toel pole veel ületamatuid probleeme kohatud.
Tohver selgitas, et kellegi teise alustatud arendust üle võttes on kõige olulisem mõista, kus maal asjadega reaalselt ollakse, kui ulatuslikud on probleemid, kui õiged on seni võetud lähenemised ja kui paljut tuleks muuta, et sarnast olukorda uuesti vältida. „Tänane olukord tuleb nii tehnilise kui ka ärilise poole pealt ära kaardistada – mõista, mis funktsionaalsus on olemas ja mis puudu, ning hinnata, kas seni võetud lähenemine on realistlikult edasiarendatav, või vajab ka tehnoloogiline pool kapitaalremonti,“ selgitas ta.
Mõni lihtsam, mõni raskem
“Kui mõnel juhul saab läbi lihtsalt, siis teinekord on tarvis ette võtta tõsisem vigade parandus, keerulisemal juhul isegi nullist alustada. Seejuures on oluline, et nii meie kui ka kliendi ootused klapiksid – kõik peavad mõistma, mis on hetkene reaalne olukord, millised võimalused laual on, millised riskid on vaja maandada ja milline võiks välja näha edaspidine tegevus,” rääkis ta.
“Suurema projekti otsast alustamine pole küll meeldiv, aga mõnikord on see vältimatu – isegi mõnda aega veel vana arenduspartneriga jätkates oleks see punkt varem või hiljem kätte jõudnud. Nüüd lihtsalt varem, ilma liigselt aega või raha kulutamata,” lisas Tohver.
Selleks, et eesootavat täpselt hinnata, panustab Uptime enne projekti üle võtmist piisavalt aega, et senitehtuga tutvuda. Selle eesmärgiks on mõista, mis on reaalne seis ja mida edaspidi oodata. “Meie eesmärk on anda kliendile võimalik aus ja otsekohene hinnang sellele, mis seis hetkel on, kuidas saaks asjadega edasi minna , kaua see aega võtaks ja kui palju see maksma läheb. See kõik on oluline, et pärast tükk aega rabelemist poleks asjad taas punktis, kus klient peab mõtlema partneri vahetusele,” lisas ta.
Projektide ülevõtmise puhul tasub ka meeles pidada, et võimalusel tuleks selle jaoks eelistada kogemusega partnereid. Ideaalis kedagi, kes tegeleb igapäevaselt samasisulise tööga, kui hetkel puntrassejooksnud projekti puhul. “Projekti keskelt alustamine on oluliselt raskem kui algusest. See eeldab veidi süvateadmisi, kogemusi ja julgust. Meil on need olemas,” lisas Tohver.