Enamuste klientide jaoks on teenuse, veebilehe ning kasvõi arvehaldusprogrammi front-end see, mida nad esimesena näevad ja mis määrab selle, kui efektiivne ja mugav on lahendust kasutada. Kuigi back-endist sõltub kogu süsteemi tõrgeteta töö, on fassaad tavakasutaja vaatest sama olulisel kohal.
Seega on oluline, et oma ettevõtte jaoks uute front-end lahenduste tellimisel leiad partneriks arendaja või firma, kes mõistab, millised on hea front-end arenduse alustalad, millised on parimad praktikad, kuidas ehitada turvalist ja vastupidavat lahendust ning mida panna tähele, et tagada teenuse kasutajale võimalikult valutu kasutuskogemus.
Mida front-end ja selle arendus endast täpsemalt kujutavad?
Kõige lihtsamalt öeldes hõlmab front-end arendus kõike seda, millega lõppkasutaja otseselt kokku puutub, seega kui teenuses on mõni nupp, tekstiväli, menüüriba või üksteise järele ritta pandud ja kenasti organiseeritud failid, siis selle loomise eest on vastutavad front-end arendajad.
Märkus: front-end arenduse puhul saab rääkida ka headless front-endist ehk arendusest, kus otseselt kasutajaliidest poole, kuid sellest teemast räägime pikemalt järgmistes artiklites.
Enamikel juhtudel ei tööta arendaja üksi, sest kuigi tal võib olla hea silm, on arendajate näol harilikult tegu peamiselt tehnilise suunaga inimestega, mis tähendab, et lisaks neile on hea kasutajaliidese loomisesse kaasatud ka disainerid, testijad ning vajadusel ka kasutajakogemuse spetsialistid.
Arendusprotsessi raames loob harilikult disainer ettekujutuse sellest, milline peaks lõpp-produkt välja nägema, arendaja paneb selle kõik päriselt tööle ning testija teeb lõpuks kindlaks, et kõik ka päriselt veatult töötab. Igal osapoolel on oma eesmärkide saavutamiseks omad tööriistad, kuid arendajate vaates on nendeks erinevad keeled, platvormid ja raamistikud.
Liitu Uptime’i meeskonnaga front-end arendajana!
Mida arenduspartner oskama peaks?
Kui oled projekti jaoks arendajat valimas, siis tasub kindlaks teha, et partneril ka päriselt vajalik oskustepagas olemas oleks. Kuigi iga projekt on erinev ja sõltuvalt sellest võib vaja minna erioskusi, peaks iga kaasatud front-end arendaja oma tööriistakastis omama neid oskuseid.
HTML/CSS
HTML ja CSS kõigi veebide ja veebipõhiste kasutajaliideste aluseks ning ilma nende oskusteta front-end arendajat olemas ei ole. Lisaks sellele, et neid keeli osatakse, tasuks ka veenduda, et arendaja on päriselt nendega sina-peal ja suudab need panna tegema just seda, mida käesoleva projekti jaoks tarvis on.
Raamistikud
Hea arendaja oskuste hulka kuulub ka selge tunnetus selle osas, kas ja mis (JavaScripti) raamistikku on tarvis projekti jaoks kasutada. Olenevalt loodavast tootest võib olla kasulik asjale läheneda ilma raamistikku valimata, teisel juhul on mõistlik valida appi mõni tuntud raamistik, näiteks Vue, React, Angular või Gatsby.
Kuna erinevaid raamistikke on tohutul hulgal, siis on oluline, et arendaja suudaks otsustada just õige kasuks, sest igaüks neist on hea veidi erinevates aspektides.
Responsive design
Iga tänapäevane front-end arendaja peaks olema võimeline looma kasutajaliideseid, mis töötavad sama hästi olenemata sellest, kui suurele ekraanile sisu kuvatakse. Liides, mis kohaneb vastavalt ekraani suurusele ja formaadile, ongi responsive ehk suudab kõik vajalikud kasutajaliidese osad kuvada alati kasutaja jaoks selgelt ning arusaadavalt.
Versioonikontroll, optimiseerimine ja testimine
Lisaks kõigele eelnevale peaks hea front-end arendaja tähelepanu pöörama ka sellele, et tema loodu oleks võimalikult lollikindel ning efektiivne. See tähendab, et arendaja peaks looma arendusprotsessi käigus süsteemid, mis salvestavad lehe eelnevad versioonid (näiteks Giti abil), ning hoidma alaliselt silma peal sellel, et tema loodud kood oleks erinevaid veebilehitsejaid ning seadmeid silmas pidades hästi optimiseeritud.
Niisamuti peaks arendaja olema võimeline oma koodi ka ise jooksvalt testima, hoolimata sellest, et enne valmistoote kliendile üle andmist vaatab loodu üle ka testija.
Mida Uptime teinud on?
Sama oluline, kui erinevad oskused, on ka kogemused. Uptime´il on mitmete seniste suuremate arenduste tulemusena olemas kogenud tiim arendajatest, kes suudavad luua täpselt kliendi vajadustele vastavaid front-end lahendusi.
Uptime’i arendajad on karastunud tavalisest keerulisematele lahendustega, seega oleme rinda pistnud nii suuremate e-poodidega, uudisteportaalidega kui ka suurfirmade iseteeninduskeskkondadega.
Klientidele tehtud tööde hulka kuuluvad näiteks äriklientidele mõeldud Sandmani e-poe erilahendus või tuntud meediaettevõtte Ekspress Meedia e-pood. Äripäevale on Uptime arendanud mitmeid front-end lahendusi, millest viimane on teemaportaalide uus ilme. Uptime’i loodud Alexela iseteeninduskeskkond aitab aga kütusemüüjal vähendada teenindajate koormust laseb klientidel lihtsamad ja korduvad toimingud veebis ise ära teha.
Kui tahad veel tehtud töid näha, siis saad nendega tutvuda siin.