Uptime tähistab tänavu oma 30. juubelit, mistõttu tõstame esile valiku inimesi, kes on meiega olnud juba pikalt ja uurime, miks nad on otsustanud Uptime’i püsima jääda ja mis on see, mis neile siin meeldib.
Toomas Lukk on tänaseks Uptime’i ridades olnud enam kui 20 aastat ning selle aja jooksul on ärianalüütikuna alustanud spetsialistist kasvanud ekspert, kes suudab iseseisvalt kanda rolle, mille jaoks on tavaliselt tarvis tervet meeskonda – Toomase näol on ühteaegu tegu analüütiku, IT-projektijuhi, konsultandi ja tarkvaraarendajaga.
Selles intervjuus räägib ta sellest, kuidas ta Uptime’i sattus ja millega ta igapäevaselt tegeleb, miks on ta otsustanud siia jääda 20 aastaks ning kuidas on ta aja jooksul endale selgeks teinud nõnda laia hulga teemasid ja oskuseid.
Sa oled mees nagu orkester ehk teed natukene kõike. Mida su igapäevatöö endast kujutab?
Minu igapäevatöö on seotud SharePointi ja Microsoft 365 teenustega ehk aitan meie klientidel leida sobivad lahendused juhtudel, kui neil on vaja dokumendihaldussüsteeme, siseveebe, koostöölahendusi või midagi muud, mida Microsofti loodud platvorm pakkuda suudab. Selle valdkonnaga olen Uptime’is koostöös ülejäänud SharePointi meeskonnaga tegelenud juba ligi 15 aastat, mis tähendab, et olen aja jooksul kokku korjanud paraja hulga oskusteavet.
Kui me Uptime’is kunagi SharePointi teemadega alustasime, siis oli minu tööks täita klassikalist analüütiku rolli ehk suhelda klientidega, luua koostöös tarkvaraarendajatega spetsifikatsioone ja panna lai pilt paika. Tänaseks on tööpõld üksjagu kasvanud. Kuna olen teemaga nii pikalt tegelenud, siis töötan paljude projektide juures ühemehemeeskonnana ehk loon sisuliselt kogu lahenduse algusest lõpuni üksi – analüüsin, juhin projekti, annan nõu ja arendan ise valmis ka. Mingitel hetkedel on see üksjagu keeruline, mis tähendab, et pean paraja hulga oma ajast kulutama ka uute asjade õppimisele ning omal käel katsetamisele ja uurimisele. Ilmselt 5-10% kogu mu tööajast kulubki enesearengu peale.
See muidugi ei tähenda, et töötan üksi kuskil pimedas toanurgas. Meil on majas väga võimas SharePointi tiim ning mitmete suuremate projektide puhul töötan endiselt klassikalisemas vormis koos teistega. Niisamuti ei ole harv, et vajan mingites aspektides tuge täiskohaga arendajatelt, kes tehnilisema poolega veel rohkem sina-peal on.
Võib küll tunduda, et 15 aastat ühe teemaga tegeleda on tüütu, aga SharePointi ja Microsoft 365 maailm on pidevalt muutumas, samuti ei tööta ma koguaeg ühe ja sama projekti kallal. Erinevaid suuremaid ja väiksemaid teemasid on palju ning kui lisada sinna juurde see, et Microsofti aktiivse arendustöö valguses on alati midagi uut õppida ja proovida, siis ei ole seni veel igav hakanud. Mulle see teema meeldib ja sobib.
Kirjelduse kohaselt oled sa väikestviisi ükssarvik ehk suudad vajadusel kogu projekti ihuüksi lõpuni joosta. Kuidas sa sellesse punkti jõudnud oled?
Eks see ole aja jooksul niimoodi kujunenud. Ülikoolis õppisin majandust ning tol ajal tegi minu kool koostööd ühe Saksamaa ülikooliga, mis pakkus majandusinfosüsteemide haru. Mulle tundus see huvitav ja otsustasin selle valida oma peaerialaks. Nende õpingute käigus anti meile vajalik ülevaade ja vajalikud tööriistad, et meist saaks asjalikud ärianalüütikud ehk peamiselt sealt on pärit analüütiku mütsi kandmiseks vajalikud baasteadmised.
Programmeerimine on samuti midagi, mis on mulle juba ammusest ajast huvi pakkunud. Nokitsesin sellega omal käel juba keskkooli ajal ning ülikoolis olles võtsin informaatika teaduskonnast kõrvalained, et koodist ja sellega seonduvast veelgi parem ülevaade saada. Ülejäänud oskused on kogunenud jooksvalt töö käigus – alguses oli siin-seal vaja midagi natuke kohendada ja suure pusimisega sain selle tehtud, kuna ei tundunud mõttekas selle peale arendaja aega kulutada. Ühel hetkel tulid järgmised kliendid ning mõtlesin, et prooviks, äkki saan ise tehtud ja saingi. Mida aeg edasi, seda rohkem olen teemaga tegelenud ja seda asjalikumaks on loodud lahendused muutunud.
Suuremate ja keerulisemate teemade puhul küsin endiselt täiskohaga arendajatelt abi, kuna ühelt poolt teavad nad rohkem, samas oskavad nad tihti suuremad asjad kiiremini ära teha. Lihtsamad front-end arendusi puudutavad teemad saan kenasti ise tehtud.
Projektijuhtimine ja klientide nõustamine on eelneva loomulik jätk – kui oled ühe asjaga väga põhjalikult tegelenud, siis oskad ka hüva nõu anda. Samas kui kannad mitut mütsi, on oluliselt lihtsam ise oma tööprotsesse juhtida.
Teed tihedat koostööd ka teiste arendajatega. Mis sa arvad, kui palju lihtsamaks see sinu ja nende elu teeb, et suudad analüütiku mütsi kandes väga hästi mõista ka arendaja vaatest kõige olulisemat?
Ma arvan, et kõige suurem boonus on see, et ma mõistan üsnagi hästi erinevate süsteemide ja lahenduste limiite. Ka siis, kui projekt on minule endale tegemiseks liiga suur või ma näen, et arendamiseks minu oskustest ei piisa, saan analüüsis vältida mittemõistlikuid nõudeid ja täiskohaga arendajad saavad töötada millegi kallal, mis kasutab võimalikult hästi ära platvormi võimalusi. Seeläbi on protsess kõikide osapoolte jaoks veidi lihtsam ja sujuvam.
Uptime’is oled neid erinevaid mütse nüüdseks kandnud juba üksjagu aega. Kuidas ja miks sa üldse siia sattusid?
Uptime’i sattusin suuresti juhuse tahtel. Oma karjääri algusaegadel töötasin ühes väikses Eesti IT-ettevõttes nooremarendajana ning ühel hetkel kutsus kursusekaaslane mind oma tudengifirmasse. Sellel firmal ei läinud aga just kõige paremini ning toonane juht sai jutule Uptime’i juhi Eeroga, misläbi sai meeskonna tuumikust algselt sidusettevõte, hiljem täieõiguslik Uptime’i osa.
Algusaegadel tegelesime kliendihaldustarkvaraga, mida kohandasime erinevatele klientidele sobivaks. Mingil hetkel otsustati, et sellega rohkem tegeleda ei taheta ning ma jäin veidi ripakile ja nokitsesin üht-teist teha. Tänaseks umbes 15 aastat tagasi pakkus aga tehnoloogiajuht Raimo välja, et äkki võiks SharePointiga midagi teha ning mulle anti ülesandeks seda uurida ja endale selgeks teha. Õige pea tuli ka esimene projekt, siis tekkis teema ümber suurem meeskond ning tänaseks ongi SharePoint see, mida koos ülejäänud meeskonnaga Uptime’is teen.
Seega ei olnud Uptime’iga liitumine otseselt teadlik ja sügavalt kaalutletud otsus, aga tänaseks olen ma siin olnud 20 aastat, seega võib öelda, et õnnelik õnnetus.
Sattusid siia juhuse tahtel, aga oled ikka kahekümneks aastaks püsima jäänud. Mis on see, mis sind siin hoiab?
Laias plaanis on põhjuseid, miks ma endiselt Uptime’is olen, kolm.
Neist esimene on see, et mulle meeldib meie töökeskkond, kultuur ja õhustik. Siin ollakse igas aspektis paindlikud ning puudub täielikult hierarhiline kultuur ehk kõik on omad inimesed ja ei ole mingit ülemus-alluva suhet. See võimaldab väga vahetut suhtlust, mõtete põrgatamist ning ka suurt vabadust tööaja ja töövormi suhtes. Põhiprintsiip on see, et asjad peavad tehtud saama, aga otseselt pole vahet mis kell või kus sa neid teed, kuni ülejäänud tiim on olukorraga rahul ja eesmärgid saavad täidetud. Pereinimesena võimaldab see oma eraelu väga hästi korraldada, kuna tean, et töö poolt on vajalik paindlikkus olemas. Näiteks olin enne kriisi puhkemist igal nädalal osalise ajaga kodukontoris, täna satun kontorisse üsnagi harva.
Teiseks suuremaks põhjuseks on see, et töö on mu jaoks jätkuvalt huvitav, õpin pidevalt midagi uut ja mul ei ole veel igav hakanud. Inimesed on erinevad, osadele meeldivad väiksed kiired sutsakad, teistele aastaid kestvad projektid. Meilt leiab mõlemat.
Kolmas on see, et mulle meeldib mu meeskond. Mõned neist on sarnaselt minule olnud SharePointi tiimi osaks selle loomisest saadik, samas kui hiljutised liitujad on samuti ägedad ja asjalikud. Tiimi õhkkond on mõnus ja töine ning see tähendab, et iga päev on tööga pihta hakkamine tore, mitte pika hambaga tehtav asi.
Kui mõtled, milline inimene Uptime’i hästi sobiks, siis millised omadused ja huvid esile tooksid?
Kui mõtlen enda tiimi peale, siis ilmselt kõige olulisem on see, et ei tohi alla anda. Kui on probleem, siis leiame sellele alati üheskoos lahenduse. Järjekindlus ja püsivus on seejuures olulised. Muidugi on oluline ka see, et meeskonnaga liituja oleks sarnaselt ülejäänud tiimile paindlik ning oskaks talle pakutavat vabadust produktiivselt ära kasutada.
Nende omaduste kõrval tahaksin kindlasti ka seda, et tiimiga liituja oleks kohusetundlik ning sooviks pidevalt midagi uut õppida ja edasi areneda. Kuna IT-valdkond on pidevalt arenemas, siis peame arenema ka meie. Kui keegi seda teha ei soovi, siis võib ta üsna kiirelt hätta jääda. Õnneks on aga näha, et enamikud IT-huvilised on ka väga suure sooviga oma töös paremaks muutuda.
Seega kui tahad olla osa ägedast kollektiivist, siis liitu meiega. Igav kindlasti ei hakka.
Kõlab hästi?
Kas Uptime kõlab nagu sinu sorti ettevõte? Kui nii, siis heida pilk vabadele töökohtadele ning loodame, et võtad meiega ühendust – räägime sinuga hea meelega!