22
May
2020

Kriis on hea aeg konsolideerumiseks

Kriis on selles mõttes hea aeg, et kiirendab juba käimasolevaid muutusi ning tõukab meid tegema asju, mida headel aegadel sai edasi lükata. Kriis paneb meid uusi väljundeid ja eesmärke otsima ning sunnib mõtlema, kuidas tulevikus paremini hakkama saada. Üks viis selleks on oma jõud ühendada ning koos äri edasi arendada. Konsolideerimine on nii Eesti kui ka Euroopa turul toimunud juba mõnda aega, samas kriis võib sellele veelgi tugevama tõuke anda.

Koroonaviiruse epideemiaga alanud majandusseisak on puudutanud kõiki majandusvaldkondi – mõnesid rohkem ja teisi vähem. Ka tarkvaraarenduse sektoris on kriis kindlasti juba päris tugevalt tunda andnud ja lähikuudel selle mõju tugevneb veelgi. Kõige rohkem mõjutab aga tarkvarafirmasid kindlasti klientide ebakindlus investeeringute tegemise ees.

Nagu igas kriisis, on ka tänases olukorras nii head kui ka halba. Ühest küljest turg korrastub ning on lihtsam leida spetsialiste, teistpidi on paljud kliendid sunnitud oma arendusmahte vähendama või projekte sootuks edasi lükkama.

Tarkvaraarendus on paljuski optimismiäri – kui kliendid on tulevikku vaadates optimistlikud, siis nad investeerivad ettevaatavalt ka oma tarkvaralahendustesse. Ebakindlus mõjutab kõige enam tarkvaraarenduse projektide müüki ja uute projektide alustamist. Rohkem puudutab see eksporti, sest välismaise partneri projektide edasilükkamine on emotsionaalselt lihtsam, kui kohaliku partneri puhul.

Samas on tarkvaraarendus üks sellistest majanduse sektoritest, kus saab edukalt töötada ka kodukontorist ning piirangute tõttu pole töö katkema pidanud. Äri seisma ei jää, kuigi kindlasti leidub ka selliseid ettevõtteid, kes peavad tegevuse lõpetama projektide lõppemise pärast.

Ilmselt tulevad sellest kriisist oluliselt paremini välja meie peamised sihtriigid Skandinaavias, samuti Saksamaa, aga Itaalias või Hispaanias võib olukorra paranemine kesta pikemalt. Klientide ärisektor on aga taastumisel veelgi olulisem. Näiteks reisisektori tagasilöök saab kõigis riikides suur olema.

Meie tunneme kriisi mõju eelkõige meie klientide ettevaatlikkuses uusi investeeringuid teha ning surves olemasolevaid lahendusi kokkuhoidlikumalt läbi viia. Meie äri on väga sõltuv meie klientide käekäigust ning seetõttu on kriis heaks indikaatoriks, kes on oma kliendiportfelli suutnud hästi kokku panna ja kellel nii hästi läinud ei ole. Meil on oma pikaajaliste klientidega tugev side ja hea koostöö, seega vaatame tulevikku optimistlikult. Loomulikult oleme nii meie kui ka meie kliendid kriisist mõjutatud, mitmed meie kliendid on olnud sunnitud oma arenduse eelarveid kärpima ning oleme selles osas ka püüdnud neile maksimaalselt vastu tulla. Mõlema osapoole huvi on ju see, et tuleksime sellest kriisist kenasti läbi ning et hea koostöö jätkuks veel pikalt.

Praegustes tingimustes ette vaadata on kaunis keeruline – keegi ei oska ennustada, kaua täpselt kestab meditsiiniline kriis ning mis mõjud sellel on majandusele. Meie pigem oleme oma prognoosides konservatiivsed, ja eeldame, et majanduslik madalseis kestab mõnda aega.

Kriisiolukord on ebameeldiv kõigile, aga julgeks arvata, et pikema ajaloo, tugevama kliendiportfelli ja laiema haardega firmad elavad selle paremini üle. Kui headel aegadel tekkis väiksemaid konkurente nagu seeni peale vihma, siis kriisid on tavaliselt jõudude ühendamise ajaks. Nii vaatame ka meie Eestis kui ka muudel turgudel ringi, et kas on meeskondi, kes võiksid meie grupiga liituda. Turu konsolideerimine käis juba enne kriisi (ka meie liitsime endaga eelmise aasta lõpus Brightsparki teenuseüksuse), kriisi tingimustes ja selle järel saab see protsess kindlasti veelgi hoogu juurde. Rasketel aegadel tehtud investeeringud on tihtipeale pikas perspektiivis parimad. Teeme igal juhul tööd selles suunas, et tulla kriisist välja tugevamana, kui sinna sisenedes.

Kriis on kindlasti selline aeg, kus tasub asjadele natuke laiemalt vaadata ning mõelda, kas ehk koos oleks lihtsam keerulistest aegadest üle saada. Kui kellelgi tekkis seda lugedes tunne, et võiks ehk koos proovida rasked ajad üle elada ning peale kriisi tugevamana kasvu otsida, siis tasub kindlasti ühendust võtta.