06
Sep
2019

Uptime aitas arendada mugava taksoäpi, millel on mitmeid täiesti uusi võimalusi

Taxitech OÜ tellis Uptime´ilt taksoäpi, mis tooks traditsioonilisse taksoärisse sõidujagamisteenuste mugavuse ning oleks ilus ja atraktiivne, pannes inimesed äpi abil tellides taksoga sõitma.

Kui Bolt, Uber ja teised sõidujagamisteenused olid oma autode tellimise teinud juba väga mugavaks korraliku mobiilirakendusega, siis Taxilinki äpi eesmärk on tuua sarnane mugavus koos traditsioonilise takso eelistega kättesaadavaks kõigile taksotellijatele. Mobiilist takso tellimine on võrreldes helistamisega palju mugavam – nutitelefonist saab vaba masina kätte kiiremini, mis tähendab samas ka taksojuhtidele rohkem tööd ja teenistust. Kaardilt on võimalik jälgida, kus asuvad lähimad vabad taksod ja kui kaugel on tellitud auto 

Uptime´il oli ka varasemast mobiilirakenduste arendamise kogemus, kuid ootamatusi tuleb äpipoodidega suhtlemisel ette kõigilOluline on tekkinud küsimused kiiresti lahendada.  

Kõige keerulisem äpi avalikustamise juures on ootamatud lisanõuded 

Mobiilirakenduse tegemisel tuleb arvestada sellega, et Google ja Apple kontrollivad tulemust üsna karmilt ja nõuavad ohtralt andmeid, et rakendustepoodi ei satuks midagi kasutajatele kahjulikku. Samuti pakub arendaja jaoks regulaarseid väljakutseid mobiiliplatvormide pidev uuendamine, mille puhul peab hoolega jälgima, et äpp ikka jätkaks endiselt töötamist ka kõige uuemas Androidi või IOS-i versioonis.  

Apple oli äpi registreerimisel vägagi range, kuid nende karmid reeglid olid suures osas ette teada ja neid sai vastavalt järgida. Google´i puhul võib aga juhtuda, et rakenduse avalikuks minekul leitakse alles siis midagi, mille pärast äpp uuesti poest maha võetakse. Siis tuleb nõutud vastused kiiresti saata, et rakendus taas avalikuks läheks. Näiteks tahtis Google Play sel korral lisakinnitust brändi kasutusõiguse kohta, mille arendaja saatis ning alles siis lasti mobiiliäpp taas n-ö live´i. 

Mis on Taxilinki juures teistmoodi? 

Võrreldes sõidujagamisteenuste äppidega on Taxilinkis mitmeid funktsioone, mis toovad taksoteenuste eelised paremini esile. Näiteks on toodud rakendusse võimalus teha eeltellimusi kindlaks kellaajaks. Sellega on hea tagada kindla peale õigeks ajaks kohalejõudmine kas näiteks varahommikul lennujaama või tipptunnil tähtsale kohtumisele.

Kui sõidujagamisel võib hind vastavalt nõudlusele-pakkumisele kõikuda, siis Taxilinkis on alati üks kindel tariif ja seega kasutaja teab, kui palju talle sõit maksma läheb. Hinnaüllatusi ei tule. 

Lepingulised kliendid saavad lisaks äpi siduda virtuaalse kliendikaardiga ning nautida püsikliendi soodustusi.

Kuidas leiab äpp lähimad taksod ja arvutab sõidu hinna? 

Mobiiliäpp Taxilink saab telefonist kasutaja koordinaadid ja leiab siis taksode hulgast talle lähima – taksode asukoht on igal ajal teada, kui nad on valmis kliente vastu võtma. 

Siis küsitakse Google´ilt, kui ruttu valitud auto kasutajani jõuab. Google ennustab ja äpp vastavalt oma tarkusele korrigeerib seda ennustust. 

Kui kasutaja sisestab sihtkoha, siis Google annab vastuseks teepikkuse ja sõidu kestvuse. Nende alusel kujuneb sõidu maksumus, sest hinnakiri on teada ja see ei muutu. Seega võib klient alati kindel olla kahes asjas: ei tule halba hinnaüllatust ootamatult tõusnud tariifi pärast ning takso, mis ette sõidab, on korralik ja kõigile takso nõuetele vastav.  

Tehnilisem osa – mida oli äpi tegemise juures vaja? 

Projekti juures oli väga oluline keskenduda UX-ile ehk kasutajaliidese kasutusmugavusele. Parima kliendikogemuse tagamiseks valiti VueJS raamistik.  

Äpi loomisel on kasutatud VueJS-i, Webpack-i (JS/CSS/HTML Module bundler), TypeScriptiBulma CSS raamistikku Flexboxi baasil ja CordovatFirebase hoolitseb Push-teadete eest, mis kasutaja mobiiliekraanil õigel ajal nähtavale ilmuvad, Application Insights teeb aga brauserite analüütikat. Kõnekeskusega suhtlemiseks ehk tellimuse andmete edastamiseks ja vastuvõtmiseks on kasutusel .NET Core, taustatööd on samuti lahendatud Firebase´iga 

Äpi teenuseid majutab Microsofti pilveteenus Azure, kus asub ka MS SQL-i andmebaas.  

Viimane suurem töö rakenduse juures oli liidestus EveryPayga, et kliendid saaks maksta oma krediit- või deebetkaardiga. Loomulikult jätkub äpile uute võimaluste arendamine ka edaspidi. 

Mõned tähelepanekud äpi tellijale 

Kui arendada mobiiliäppi, mis läheb hiljem äpipoodi ning läbib Google´i ja Apple´i nõuete kadalipu, tuleks varuda piisavalt aega lisaküsimustele reageerimiseks. Soovitaks juba mitu kuud enne suurt avapauku rakenduse poodi ülespanemist koos arendajaga proovida. 

Samuti peab olema valmis, et äpp ei tööta järgmises iOS´i või Androidi versioonis. Tarkvara mobiilile väljatöötamine pole seega ühekordne projekt ja sellega peab kohe alguses arvestama. Arendust tuleb jätkata ja tarkvara kohendada uutele telefonidele ja uutele operatsioonisüsteemi versioonidele. Koostöös arendajaga saab seda jooksvalt teha, arendaja on ühtlasi ka uute platvormide varajane testija, teades ette, milliseid uuendusi kliendi rakendusele on vaja teha.  

Äpi arendamine käib seega üsna teistmoodi kui veebiarendus. Kui veebis domineerivad mõned üksikud brauserid ning lahendus töötab igal pool samamoodi kui arendaja enda arvutis, siis mobiilid on kõik isesugused. Iga seade käitub veidi teistmoodi ning pilt mõnes telefonis võib üsna palju erineda arendaja enda mobiilis nähtust. Seega tuleb mobiilirakendust proovida võimalikult paljudel erinevatel seadmetel, et teada saada, kuidas inimesed oma telefonides rakendust tegelikult näevad. Algusest peale peab koos arendajaga läbi mõtlema, milliste telefonikomplektidega äpp ühildub. 

Tellija ei pea neid küsimusi aga ise üksi läbi töötama, vaid saab tarkvara loojalt alati nõu küsida. Eesmärgiks on siiski kliendi ärile vastava lahenduse loomine. 

Vaata tehnilise lahenduse kohta lähemalt siit.